2015. augusztus 20., csütörtök

Drága déli gyümölcsök

Fontos kérdés, hogy mennyire lehet egy étrend környezetbarát, ha a bevitt kalóriák durván felét import gyümölcsökből viszi be, melyek szállítása jelentős terhet ró az amúgy is meggyötört ökoszisztémára. S ezzel egy időben az sem mellékes, hogyan tudja egy átlagember finanszírozni magának ezt az étrendet.

   A kérdés számomra most különösen aktuális, mivel alig 5 nappal ezelőtt egy házibuliban első falatra beleszerettem az érett, édes mangóba. Azóta munka után mint egy drogos rohanok ahhoz az bizonyos zöldségeshez, ahol 990 Ft egy kiló és lepakolom az összeset, amit a polcon találok, általában 2 kiló csupán. Hazahozom, hogy másnap reggelire magában, illetve banánnal turmixolva élvezzem, de az utóbbi 2 napban, már este sem bírok magammal, éselfogyasztom vacsora előtt/helyett a felét.
    Mivel ennyire kívánom, arra gondoltam, talán van benne valami, amire nagyon ki van éhezve a szervezetem, ezért megnéztem cronométerben, hogy mi van abban kerek 1000 g mangóban. (Mérni úgy lehet pontosan, ha leméred egészben, utána pedig leméred és kivonod belőle a héj és mag súlyát.)

Tehát 1000 g mangó bevitele az alábbiakat jelenti:

  • 600 kalória
  • omega 3 zsírsav 0,5 g
  • omega 4 zsírsav 0,2 g
  • folsav (napi szükséglet több mint 100 %-a)
  • A vitamin (napi szükséglet közel 500 %-a
  • C vitamin (napi szükséglet közel 500 %-a)
  • E vitamin (napi szükséglet 60 %-a)
  • K vitamin (napi szükséglet 47 %-a)
  • B6 vitamin (napi szükséglet 92 %-a)
  • B3 vitamin (napi szükséglet 48 %-a)
  • magnézium (napi szükséglet 31 %-a)
  • réz (napi szükséglet több mint 100 %-a)
  • kálium (napi szükséglet 50 %-a)
  • foszfor (napi szükséglet 20 %-a)
  • mangán (napi szükséglet 35 %-a)
  • esszenciális aminosavak (napi szükséglet 15-50%-a között, kivéve a cisztin, ami nulla)

Ami az árát illeti:
Alig 2 órája vagyok ébren ma, de már bevittem mind a fenti sok tápanyagot és még két banánt turmixban, összesen majdnem 800 kalóriát, a napi szükségletem közel felét, ha nem sportolok többet, mint a reggeli jóga. Hozzáadva még a 2 banán árát, lehet ez talán 1100 Ft. Amikor automatás kávét ittam kakóscsigával, akkor csak 300 Ft volt egy reggeli, de nem hiszem, hogy volt abban bármi, amit a testem ténylegesen használni tudott volna. Az izgatószerektől (kávé, csoki, gabona) jól bepörögtem , rövidtávon hasznosnak éreztem, csak hosszú távon nem éri meg.

Ami a környezetterhelést illeti:
Jövőre egészen biztos vagyok benne, hogy Spanyolországban szeretnék lenni, amikor szezonja van. Egyelőre itt vagyok és megveszem azt, ami sokat utazott, ugyanígy a banánt, datolyát, fügét, avokádót és ananászt. Van bennem bűntudat emiatt. De nem olyan sok. Vegán étrenden élve eleve sokkal kevésbé terhelem meg életmódommal a bolygót, mint az emberek 95 %-a.
   Amikor valaki meglát egy banánt, rögtön tudja, hogy ez messziről jött. De nagyon sok élelmiszer figyel a polcokon, amiknél nem jut ez eszünkbe, például minden, ami csokis, kávés, vaníliás... Aki beszól nekünk a banánturmixért, annak nyugodtan meg lehet mondani, hogy lesz szíves a saját hazatáján söprögetni. Mindenki tegye meg a világért és önmagáért, amit épp tud. Azért választom az import gyümölcsöt, mert mérlegelem az előnyöket és hátrányokat és ezt tartom legoptimálisabbnak hosszútávon. Meggyőződésem, hogy a bolygónak is az lesz a legjobb, ha az emberiség visszaáll a számára tökéletes gyümölcsalapú étrendre. Ahhoz, hogy ezt most a saját életemben megvalósítsam és képviseljem, szükségem van import gyümölcsökre. Igaz, nyár van és van bőven dinnye, barack, jön már a szőlő is, így most épp meg lehet oldani import nélkül is, de én mint kezdő, örülök mindennek, amivel sikerül megvalósítanom a kis kezdőknek való céljaimat, például, hogy meglegyen a szüskéges kalória, vagy megfelelő legyen az omega 3 és 6 aránya, vagy meglegyen elég bevitt kalcium. Utóbbiról cikk hamarosan!




2 megjegyzés:

  1. Egyébként a kalciumbevitellel nincs is baj. Az RDA-t a vegyes táplálkozásúaknak találták ki, és nekik azért kell sokkal több kalciumot bevinni, mert az állati eredetű ételek több kalciumot vonnak el a testből, mint amennyit bevisznek, másrészt azt hiszik, hogy az a jó és természetes, ha sok húst, tojást, tejterméket esznek. Valójában az ő testükben sokkal kevesebb tápanyag szívódik fel, és hasznosul, mint egy nyers vegánéban. És sajnos egy nyers vegán szervezetébe is sokkal kevesebb tápanyag jut itt Magyarországon, mint kéne, mert 1. többnyire mezögazdaságban termesztett növényeket eszünk 2. mert érettlenül szedik le 3. mert a leszedés pillanata és az evés között túl sok idő telik el. Mindegyik miatt, egyenként is sok tápanyagot veszítenek a növények, együtt meg összesen az eredeti tápanyagtartalom ~75%-át. Vegyes táplálkozással maga a bevitt tápanyagtartalom kb az eredeti 5%-a körül van. Aztán persze ott van az is, hogy az allergének tönkre teszik a bélflórát és a felszívó-készséget. (A százalékokat a hivatalos Tápanyagtáblázat alapkán számolgattam ki.) Azt kell mondja, hogy vegyes táplálkozás mellett csoda hogy életben maradnak az emberek.

    VálaszTörlés
  2. Szóval, ha nem termeled meg magadnak a kajádat a hátsokertben, persze a legbiobb módon, vagy nem élsz vadnövényeken és nem költözöl el a trópusokra, akkor ez a legtöbb, amit tehetsz, amit most teszel. Tudom, nem egyszerű.:)

    VálaszTörlés